Tekstgrootte
Wat doet de MR
Op elke school in Nederland is een medezeggenschapsraad (MR) actief.
Ouders en leerkrachten praten mee over de inhoud en de organisatie van het onderwijs op de school. Op deze pagina informeren wij u over de MR op OBS Twister. U vindt hier informatie over de volgende punten: 1. Waarom is er een MR?
2. Wie zitten er in de MR?
3. Wat doet de MR?
4. Welke bevoegdheid heeft de MR?
5. Wat willen wij als MR?
6. Wanneer vergadert de MR?
1. Waarom is er een MR?
Iedere school heeft een bevoegd gezag, ofwel een bestuur. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor de gang van zaken in en om de school. Maar het bestuur beslist niet zomaar wat er op de school gebeurt. Er is over belangrijke zaken altijd eerst overleg met de MR. De schooldirecteur voert dit overleg uit naam van het bestuur. Een MR is sinds 1981 wettelijk verplicht. Sinds 1 januari 2007 is dit geregeld in de Wet Medezeggenschap op Scholen (de WMS). De WMS eist dat op elke school een MR actief is.
2. Wie zitten in de MR?
De leden in de MR zijn een gelijke verdeling tussen schoolmedewerkers en ouders. Vanuit OBS Twister zitten in de MR:
Yneke de Vos – Leerkracht groep 1/2 a – voorzitter
Thessa van den Bergh – IB -Lid
Sabine van Rossum – Leerkracht groep 3 – Lid
Vanuit de ouders zitten in de MR:
Arnaud Moes – vader Evian (6)– secretaris
Mark Smit – vader Myrthe (7-8) – Lid
Marilou van Ginkel-Sohl – moeder Tom (1-2 c) en Sam (4) – Lid
3. Wat doet de MR?
Het belangrijkste doel van de MR is: “Meepraten en meebeslissen met het beleid van de school. Communiceren en adviseren over de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid van de kinderen op school. Instemmingsbevoegdheden voor de hele MR gelden bij zwaarwegende onderwerpen die alle betrokkenen aangaan, bijv. het schoolplan, fusie of het veiligheidsbeleid op school. De hele MR heeft een adviesbevoegdheid over onderwerpen die vooral de organisatie van de school betreffen. Dit doet de MR met ouders, leerkrachten en de schoolleiding.”
4. Welke bevoegdheid heeft de MR?
De MR heeft verschillende bevoegdheden voor onderwerpen die met de schoolleiding kunnen, of moeten, worden besproken. Voor een aantal zaken is instemming van de MR noodzakelijk. Het betreft hier bijvoorbeeld aanpassingen in schooldoelstellingen en leerplannen, de schooltijden, maar ook wijzigingen op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn. Ook moet instemming worden gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en procedures. De MR moet advies worden gevraagd over zaken zoals de financiële begroting, de organisatie van de school, de vakantieregeling, nieuwbouw of verbouwingen, de tussenschoolse opvang etc. Daarnaast kan de MR zelf het initiatief nemen om onderwerpen op de agenda te plaatsen als zij daar het belang van in ziet.
5. Wat willen wij als MR?
Communicatie en advies over de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid van onze kinderen is het belangrijkste doel voor de MR. Twee zaken vinden we hierbij het belangrijkst:
* Transparante, open en korte communicatielijnen met de directie en het team van leerkrachten;
* Een voor ouders zichtbare en eenvoudig benaderbare MR.
6. Wanneer vergadert de MR?
De MR vergadert ongeveer 5 keer per jaar. De MR zorgt ervoor dat iedereen binnen de school op tijd weet wanneer de MR bijeenkomt en waarover de vergadering gaat. De vergaderdata voor het gehele schooljaar kunt u vinden op de website van OBS Twister. De vergaderingen zijn in principe openbaar.Wilt u graag bij een MR-vergadering aanwezig zijn. Geef dat dan mimimaal een week van te voren door aan een van de MR-leden of via mr@obs-twister.nl. U krijgt dan ook de agenda.
7. Vergaderdata
donderdag 3 april 2025, 19.30 uur
dinsdag 27 mei 2025, 19.30 uur
Voor vragen, opmerkingen en verzoeken voor toelichting of informatie kun u ook een bericht sturen naar de MR-mailbox. Wij zorgen er dan voor dat u zo snel mogelijk antwoord krijgt.
De recente verslagen vindt u hier:
Betrokken betekent voor ons dat de leerlingen gemotiveerd zijn om te leren en
actief en geconcentreerd deelnemen aan de les. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zorg dragen voor elkaar en hun (directe)omgeving.
De leerkracht ziet elk kind en geeft persoonlijke, positieve aandacht. Betrokken leerkrachten maken het verschil.
Ouderbetrokkenheid is een voorwaarde voor een goede samenwerking tussen de ouders en de school.
Verantwoordelijk betekent voor ons dat ieder kind in staat is om kritisch te kijken naar zijn of haar eigen (leer)prestaties en gedrag, met respect en zorg voor (mede)mens, dier en materialen.
De leerkracht geeft de leerlingen ruimte en vertrouwen, wat verantwoordelijk gedrag uitlokt.
Ouders en school werken vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de (school)ontwikkeling van het kind.
Nieuwsgierig betekent voor ons dat de leerlingen leergierig zijn, vragen stellen en geïnteresseerd zijn in leren en in elkaar.
Wanneer je nieuwsgierig bent wil je oprecht weten wat er speelt. Je wilt het begrijpen en bevatten; je staat aan!
Nieuwsgierigheid is in veel gevallen de motor achter het leren van nieuwe dingen.
Citaat Einstein: “Ik heb geen bijzondere talenten, ik ben alleen hartstochtelijk nieuwsgierig”.
Nieuwsgierigheid als team levert een professionele houding op, waardoor we elkaar inspireren, elkaars talenten zien en met elkaar samenwerken.
Met elkaar in gesprek gaan vanuit een nieuwsgierige houding zorgt voor wederzijds begrip en samenwerking.